Bij marketing is het heel belangrijk dat de juiste boodschap, op een opportuun moment bij het bedoelde ontvangers terechtkomt. Over die uitdaging gaat dit artikel en we dragen een oplossing aan. Bij een juist gebruik van die oplossing is dat een uitstekend marketingmiddel. Maar eerst, waar praten we precies over.
Wat is narrowcasting
Een andere naam voor narrowcasting is digital signage. We gebruiken beide namen om duidelijk te maken wat hier wordt bedoeld. Als een reclameboodschap via de televisie wordt uitgezonden, dan noemen we dat broadcasten. Dat kan in het Nederlands worden vertaald door het breed uitzenden. De reclameboodschap komt aan bij diegenen die de televisie hebben aanstaan en op het kanaal hebben afgestemd, waarop de boodschap verschijnt. Een andere vorm van reclame maken is met borden. Dan praten we in het Engels over signs. Signage houdt in het gebruik maken van signs. Gebruikmakend van de twee namen komen we bij wat wordt bedoeld, namelijk het gericht uitzenden van boodschappen op signs, waarmee in dit geval beeldschermen worden bedoeld. We maken dus gerichte boodschappen die op specifieke beeldschermen worden getoond. Daarmee bepalen we de inhoud, de locatie en het tijdstip van het verschijnen van een boodschap. Daarvoor worden digital technieken gebruikt. Vandaar de naam digital signage.
Beeldschermen
We praten hier over digitale beeldschermen in allerlei vormen en groottes. Vanwege het toepassingsgebied praten we van een narrowcasting scherm. Met de technologie die wordt gebruikt, kan men een boodschap op een scherm zetten, maar ook verdelen over meerdere schermen. De inhoud van een boodschap wordt met een computerapplicatie samengesteld en dan met een draadloze communicatieverbinding naar een narrowcasting scherm gestuurd. Nogmaals, jij bepaalt wanneer een nieuwe boodschap verschijnt en op welk(e) schermen. Als we een en ander weten over de mensen die naar de boodschappen zouden kunnen kijken, de gemiddelde leeftijd bijvoorbeeld, de verhouding man/vrouw, zijn er veel kinderen of juist niet, enzovoorts, dan kan deze marketingvorm behoorlijk effectief zijn.
Toepassingen
We hoeven digital signage niet alleen voor reclameboodschappen te gebruiken, zoals van een hotel of autoverhuurbedrijf op een vliegveld. In een fastfoodrestaurant worden de schermen veel gebruikt om klanten te informeren over het aanbod. Of in een bioscoop over welke films worden getoond. Je kunt schermen gebruiken om klanten in een groot warenhuis te helpen met te vinden van wat ze zoeken. Omdat boodschappen gemakkelijk kunnen worden gewijzigd, past de technologie heel goed in een dynamische omgeving. In een restaurant kan op een scherm het dagmenu worden getoond. De technologie kan ook binnen een bedrijf worden gebruikt om werknemers te informeren. Met andere woorden er zijn veel toepassingsmogelijkheden.